חיישן פסיעות / פדומטר בשבת

מתוך אמונת עתיך גליון 114

 

ב"ה, מרחשון תשע"ז, 11.16

 

צמיד חכם בשבת [1]

הרב ישראל רוזן, מהנדס, ראש מכון 'צומת'

 

נשאלתי בעניין צמיד חכם בשבת כדלהלן;

 

אחת הטכנולוגיות החדשות שנפוצו לאחרונה היא צמיד חכם. הצמיד דומה לשעון חכם, אולם עיקר שימושו הוא בחיישנים ופחות בתצוגת מידע.

 

להלן מספר שאלות :

 

א. לשעון מספר פונקציות כמו מעקב אחר מספר הצעדים, קצב הלב, דופק ומהלך השינה. המידע נאסף ולא מוצג כלל, עד אשר מתבצע סינכרון עם אפליקציה ייעודית במכשיר הטלפון האישי, הסמרטפון. האם ניטור כזה, שנקלט אך לא מוצג במהלך השבת, אולם לאחריה ניתן להצגה ולניתוח, האם הוא מותר בשבת כשלעצמו? ושמא הוא מותר רק כאשר יש סיבה אחרת לשאת את הצמיד, כמו שעון למשל, והניטור מתבצע רק ברקע? אגב, יש מכשירים שיש בהם אפשרות להפעלת רטט המסמן השגת יעד צעדים מסוים. כמובן שצריך לבטל לפני השבת, ב'הגדרות', אפשרות זו.

 

ב. צמיד האלקטרוני המנטר את מחזורי השינה (באמצעות מדידת התזוזות). במהלך חצי שעה לפני השעה היעודה מופעל רטט אם עונד הצמיד סיים מחזור שינה. הדבר נועד לאפשר יקיצה נעימה וקלה יותר, ופחות עייפות. האם ניתן להשתמש בפונקציה זו בשבת ?

 

ג. אם הצמיד כפי שתואר בעייתי בשבת מבחינה הלכתית, אך יש בו גם שעון קבוע שבו השעה מוצגת ברציפות, האם מותר לענוד אותו לצורך שימוש כשעון תוך התעלמות מהפונקציות האחרות?

 

ד. בנוסף לשאלה הכללית הנ"ל אבקש לברר נסיבות קונקרטיות יותר הקשורות לשימוש בסמרטפון לנושא בטחוני. אני לוחם בכיתת הכוננות בישוב בו אני מתגורר. אני תמיד חמוש בהימצאותי בישוב, ועלי להיות זמין למענה ראשוני כאשר יש חשש לאירוע בטחוני. מאחר ואין תקציב למכשירי מירס ייעודיים, אני מסתמך על מכשיר הטלפון שברשותי להקפצה בשעת חירום. ההקפצה מתבצעת ראשית במסרון סמס ובמקביל באמצעות דיווח בווטסאפ. אם אין היענות המוקד פונה בשיחת טלפון. מעשית לא ניתן להסתמך על השיחה, ויש הכרח להיות זמין להודעת סמס בסמרטפון. את 'חיבור הנתונים' אני מכבה לפני השבת כדי להימנע מהודעות שונות שאינן רלוונטיות, ומפעיל צלצול חוזר בקבלת סמס כדי שאשמע התראה גם אם פספסתי את רגע קבלת ההודעה. במתכונת זו קיימות מספר בעיות;

 

1.       אם פספסתי את צליל קבלת ההודעה יעברו שתי דקות קריטיות לכל הפחות עד שאבחין בה. אכן, בשעות היום אני משתדל לא להתרחק מאד מהטלפון, אם כי לפעמים זה קורה .

 

2.       אם אני ישן, הצליל לא בהכרח חזק דיו בכדי להעיר אותי, ובוודאי לא בצלצול הראשון .

 

3.       לפעמים יש הודעות שווא שאני נאלץ לקרוא בשבת כדי להפסיק את הצלצול, אחרת לא אבחין במקרה של הקפצת אמת (למשל, הודעות מכיתת הכוננות בישוב הקודם שבו התגוררתי וכד') .

 

צמיד חכם יוכל לתת מענה, לפחות חלקי, לבעיות אלה

 

ניתן להגדיר רטט בצמיד בעת קבלת סמס, וע"י כך המענה יהיה מיידי גם אם לא אשמע את הצלצול. הטווח הוא כ-10 מטרים, ולכן בכל מקרה אדרש לשאת את מכשיר הטלפון . אמנם יתכן שהרטט יעיר אותי יותר בקלות. האם מותר לענוד את הצמיד   בלילה למטרה זו ואז אפשר להמשיך לעונדו גם בשאר היום, שירטט בקבלת הודעה?

 

ה. אם יש היתר ספציפי למקרה שלי, ולא כוללני לנשיאת הצמיד בשבת, האם יש שיקול של מראית עין, ועדיף לשאת אותו באופן נסתר? או מכיון שמותר אפשר לשאתו בגלוי? יצוין שאני מהלך עם נשק ארוך ובולט וניכר בתפקידי הבטחוני.

 

 

תשובות:

 

א. חיישן פסיעות, הקרוי פדומטר - אם הוא נתון על האדם בקביעות לצורך ניטור, ובשגרה לא מופיע שום דבר על הצג כתוצאה מפעילות האדם, וגם לא רטט, והנתונים נצברים ברצף ונקלטים אי-שם אך לא מתבטאים בשום רישום חיצוני או חיווי כלשהו – מעיקר הדין היה מקום להתיר, אם דרכו בכך בשיגרה. אין כאן מלאכת מחשבת, וזו מדיניותנו ההלכתית בכל החיישנים שבהם האדם מעורב ברצף, אך ללא תוצאה גלויה וללא התרחשות שהאדם מעונין בה. היתר זה דומה למדי מים אלקטרוניים, ולרגשי לחץ מים להגברת עוצמת משאבות ביתיות וכיו"ב.

 

אעפי"כ, לאחר התייעצות עם פוסק חשוב, אם אין בדבר צורך רפואי מובהק יש להתרחק מכל הדברים הללו בשבת. הסיבה היא יותר 'מדיניות' מאשר איסורי מלאכה; יש חשש לכרסום ומדרון חלקלק לתור אחר היתרים לא ראויים. ציוד זה הנישא על האדם יכול להיחשב כ'זילותא' בשבת, וכפוגע באוירה, וכך זה נשקף בעיני הבריות.

 

ב. על אחת כמה וכמה שלא ראוי להשתמש בציוד זה ליקיצה ע"י רטט או צליל, בעקבות התחקות אחר הרגלי השינה כמתואר בשאלה.

 

ג. מאידך, אם המכשיר מציג שעה קבועה ברציפות, שניתן להבחין בה ללא לחיץ תאורה וכד', והמכשיר/הציוד נראה כלפי חוץ כשעון – אפשר לעונדו בשבת גם אם בפנימיותו הוא מונה צעדים או מנטר התנהגות ביולוגית כלשהי של האדם (ללא תוצאה נגלית, כמו רישום צג, צלצול או רטט). .

 

ד. אם יש שימוש בטחוני כלשהו בציוד זה, אפילו עקיף כמתואר בשאלה על הפעלת רטט להודעת מסרון, ניתן לענוד צמיד זה גם אם אין בו שעון, ובלבד שהרואים את הצמיד מזהים את העונד כאיש בטחון.

 

ה. אם האדם מזוהה כאיש בטחון, והותר לו לענוד צמיד זה למטרה זו כמתואר בשאלה, לדעתי אינו חייב להסירו גם בשעות שבהם איננו בתפקיד וההיבט הבטחוני לא קיים לעת הזו. אעפי"כ לדעתי נסתלק ממנו חשש 'מראית העין'. ומכיון שסיבת החמרתנו ב'סתם' איננה מעיקר הדין אלא מטעמי 'מדיניות' ו'זילותא' - דעתנו היא שאפשר להמשיך ולעונדו. ומי שיסיר צמיד זה בעת אי-צורך – רוח חכמים נוחה הימנו.

 

 



[1] .     בעניין חיישנים בשבת, מסוגים שונים, ראו מאמריי בתחומין ל"ו "חיישנים אלקטרוניים בשבת", ואותו מאמר בגירסא קודמת באמונת-עתיך 102; וכן מאמריי ותגובותיי בנושא החיישנים באמונת-עתיך 104, "החיישנים הם כלי העבודה המודרניים"; בגליון 112 תגובות בקשר לכרטיס מגנטי לפתיחת דלתות; בגליון 113 תגובות רבניות נוספות.  

עבור לתוכן העמוד