שאלות ותשובות

חיפוש בשו''ת:
 
                

מכשירים ביתיים

עינית צילום בדלת

לאחר כמה מקרי וונדליזם, אני שוקל להתקין עינית דיגיטלית לדלת, המקליטה את הנעשה בחדר המדרגות. ברור לי שבשבת אני צריך לכבות אותה (משום כותב שהרי המצלמה מצלמת), אך האם הדלת נעשה בסיס לדבר האסור, וצריך כל שבת לפרק את הידית הדיגיטאלית?

אם המצלמה קבועה בדלת, ואינה פועלת בשבת, אין צורך לפרק אותה משום בסיס לדבר האסור.

פתיחת הדלת לא נעשית כדי לטלטל את המצלמה, אלא כדי לפתחה, ולכן זה לכל היותר טלטול כלאחר יד.

כמו כן, יש בדלת אלמנטים נוספים, כמו הידית ואולי גם העינית ללא המצלמה, ואז הדלת משמשת בסיס לזה ולזה יחדו,

ובנסיבות אלו מותר לטלטלה.

תנור קטליטי המכשיר את עצמו לפסח

אני מתכנן בקרוב לקנות תנור חדש, ואני רוצה תנור המכשיר את עצמו לפסח. תנור פירוליטי הוא המוצר המתאים אך מחירו יחסית גבוה. נודעתי שיש עוד סוג של תנור הנקרא 'תנור קטליטי' שעושה פעולה דומה אך שונה: תנור אפייה קטליטי - בעל יכולת ניקוי עצמי פחות יקרה מניקוי עצמי פירוליטי. בשיטה זו, דפנות התנור עשויות מחומר ממשפחת הטפלון, אשר מכיל חומרים קטליטיים. כידוע, קטליזטור הוא זרז, כלומר מזרז תהליכים, ובמקרה זה מדובר בזירוז תהליך השריפה של חומרים אורגניים ושומנים לאפר. בתנור כזה הלכלוך אמור להישרף כליל בטמפרטורת האפייה הרגילה, בזכות הקטליזטורים. כמו כן, הטפלון מפחית את ההידבקות של הלכלוך לדפנות, כמו במחבתי טלפון. יחד עם זאת, מדיווחי משתמשים, עולה ששיטת ניקוי זו אינה יעילה כמו ניקוי עצמי פירוליטי. האם תנור זה יכול להכשיר את עצמו לפסח [כמובן שצריך גם לנגב את שאריות המזון- האפר]? תודה רבה,

עמדתנו משכבר הימים היא שגדרי ההכשרה ההלכתית (ובכלל, הגדרות הלכתיות בתחום הכשרות ובתחומים נוספים) אינם 'מדעיים' ואי אפשר לייצר תחליפים למה שההלכה דורשת.
בהלכה לא נזכרת הכשרה בטמפ' גבוהה, אלא רק בדרך של ליבון, שהוא שייך רק במתכת.
יתר על כן, גם ליבון מתכתי בימינו אינו מוציא ניצוצות ולכן הלכה למעשה כל לא מכשירים תבניות אפיה וצלייה וכד' בליבון אלא משתמשים בתבניות לפסח (ולא רק בבתים פרטיים אלא גם במוסדות).
הוי אומר, אינני תומך בהכשרה של תנור פירוליטי או קטיליטי, ללא אבחנה מבחינת המשמעות הפיסיקלית והמדעית שביניהם.
 

שימוש בשני תנורים, אחד חלבי ואחד בשרי

ברצוננו לקנות שני תנורים פירוליטיים, אחד חלבי ואחד בשרי. שאלתנו היא: איך להתקין אותם מבחינה הלכתית: אפשר אחד מעל השני? או אחד על יד השני? מה צריך להיות בין שני התנורים?

אני מבין שמדובר בשתי יחידות נפרדות שרק מונחות זו בצד זו, או זו ע"ג זו.

הלכתית אין כל הבדל ושתי האפשרויות כשרות, ללא כל בעיה.

אכן, אם מחפשים חומרות אזי אם התנורים מונחים זה ע"ג זה, ומבשלים/מחממים/אופים בהם בו-זמנית בשר וחלב,

יש מצב שזיעה מלמטה (מהתחתון) בוקעת לעליון דרך 'החלל החיצון'. מ"מ הלכתית אין צורך לחשוש לכך.

ציוד רפואי

מקל הליכה אלקטרוני בשבת

האם אפשר להשתמש במקל הליכה אלקטרוני בשבת ?

ידוע לי על מקל נחייה לעיוורים שמשדר אותות אלקטרוניים.

במקל זה המהלך לוחץ כל הזמן על לחיץ המשדר וגורם לזמזום התראה.

הסוללה קצרת טווח להפעלה רצופה מערב שבת.

מ"מ, איננו מאשרים לשבת ועד כה לא הביאו אלינו להתמודד למציאת פתרונות הלכטכניים.

מחולל חמצן נייד בשבת

אני חולה במחלת ראות קשה COPD ונזקק לשימוש בחמצן בשעת מאמץ אפילו קטן הבעיה מתעוררת כאשר אני צריך ללכת לבית הכנסת וההליכה ללא המכשיר היום אינה אפשרית , יש לציין שהמכשיר שמשקלו כ- 2.5 ק"ג עובד על שיטת הפולסים כאשר נושמים דרך האף . אבל חייבים להפעילו ב= ON- OFF שאלתי היא האם מותר לי להשתמש בו בהליכה בשבת?

אין ספק שאתה יכול לצאת בשבת ולהשתמש במחולל החמצן שברשותך.

אם אין ברירה אחרת, אפשר 'בשינוי', וה'שינוי' הטוב ביותר הוא באמצעות חפץ שלא רגילים להשתמש בו, כמו מפתח או מזלג וכד'.

 

מ"מ, במכון צומת אנחנו מעדיפים הלכתית להציע סידורי 'גרמא', ויש לנו ציוד שמתאים ללחצנים אלקטרוניים באופן די כללי.

מדובר במכשיר הנקרא אצלנו 'מיתוגרם' שהוא מוציא מעין 'אצבע נשלפת' בשיטת הגרמא, לבצע לחיצה. יתכן שאצלך צריך גם פעולות של היסט וכד' שהם יותר מורכבות.

באתר שלנו תמצא הסבר על המכשיר, תמונה ודף הנחיות, בלינק:

http://www.zomet.org.il/?CategoryID=248&ArticleID=1039&SearchParam=%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%9D

העלות היא 600 ₪ (אין תוספת מע"מ).

מכשיר שמיעה על אוזן אחת בלבד

אני מרכיב מכשיר שמיעה באוזן אחת. האם מותר לי להשתמש במכשיר השמיעה גם בשבת במידה ואני יכול לשמוע די טוב גם בלעדיו?

מותר להשתמש בשבת במכשיר שמיעה שיש לו אישור גם אם האדם שומע באוזן השניה.

יתר על כן, גם אם הוא שומע בשתי אוזניו, אבל המכשיר משפר את השמיעה מותר.

ההיתר הוא לכתחילה ולא בגלל מצב של שעת-דחק כמו חולה וכדו'.

 

 

ביטחון

גלאי נפח בבית כנסת

נשאלתי אודות גלאי נפח שמותקן בבית כנסת מה הדין בשבת האם מצותר להכנס למקום שמותקן בו גלאי נפח אודה לכבודו על תשובתו בכבוד רב י. קליין

לכתחילה צריך לדאוג לכך שבשעה שהאזעקה לא עובדת גם הגלאי מנוטרל (ללא מתח).
זה דבר שניתן להיעשות בקלות ע"י חברת האזעקה.
אם אין - והאדם נקלע למקום שיש בו גלאי מתח - יש מקום להתיר בדיעבד על בסיס לא ניחר ליה ו'מתעסק' בדרבנן.
מ"מ, לכתחילה ראוי ורצוי ומומלץ לטפל בכך.

מערכת מצלמות בבית כנסת במינכן

לפני מספר שנים הותקנו בבנין של הקהילה היהודית ובבית הכנסת אוהל יעקב במינכן מערכת מצלמות הבטחה. בשעתו אישרתם את אופן פעולת המצלמות בשבת, המצלמות לא עובדים עם סנסר אלא מקליטים כל הזמן בימים אלו מתקינים בעוד 2 בתי כנסיות במינכן מצלמות חדשות המתוכננות לעבוד באותו אופן שלא יהיה סנסר המתחיל לפעול כשיש תנודות אלא רושם כל הזמן. קיבלתי מהאחראי על הבטחון את הניירות המצו"ב שזה כולל מכתב באנגלית מחברת SIEMENS המוכרים ומתקינים את המצלמות וכן פרוספקט בגרמנית על המצלמות . אינני יודע אם הנכם קוראים גרמנית אך לע"ע זה מה שקיבלתי ויתכן שאינכם זקוקים לזה. שאלתי היא: האם אפשר לקבל מכם הסבר ברור איך צריכים המצלמות לפעול בלי בעיות של חילול שבת ח"ו אודה מראש על תשובתכם וכן מה התשלום שעלינו לשלם למכונכם על שירות היעוץ. בכבוד רב ובברכת שבת שלום בשם ועד בית הכנסת

 שלום רב,
אנחנו מאשרים מצלמות אבטחה (גם למטרות שמירת רכוש ולאו דוקא הגנה על הנפש) כשהן פועלות כל הזמן, מבחינת עין המצלמה ומה שמופיע על המסך.
אם אדם חולף תחת המצלמה הוא רק משנה את האלקטרוניקה אבל לא מפעיל שום דבר שלא פעל קודם.
במקום התמונה של הרחוב או העץ מופיעה תמונת האדם.
שינוי זרם או מתח מותרים בשבת אם אין נורת להט שיש בה איסור הבערה, כמו שינוי ווליום במכשיר שמיעה. דבר זה נידון רבות בהקשרים שונים, ואני מצרף מאמר שפרסמתי בנד"ז ב'תחומין' כרך כו.
 
בישראל פועלות מצלמות בכותל המערבי ובכל מקום, כולל בבתי מלון ובישיבות וכד'.
אכן, אנחנו מעדיפים שבשבת כל המידע ישמר, כלומר שההקלטה תהיה רציפה.
כיום מקובל שיש תוכנה הקרויה VDM, כמדומני, שהיא דואגת לכך שרק שינויים בתנועה בסביבה ישמרו.
גם שיטה זו אנו מתירים לאחר דיון עם הגר"י נויבירט שליט"א, בעל שמירת שבת כהלכתה, וכך המצב גם במצלמות בירושלים ובמקומות רבים נוספים.

שער חשמלי

הבית שלי נמצא בסמטא בה יש שער חשמלי  בקצה הסמטא  השער הינו של חברת קשת השער הוא בעל זרוע  כאשר הדרך היחידה לצאת מחוץ לסמטא היא לעבור דרך השער כאשר ישנו מרווח בין קצה הזרוע לתחילת הקיר וברווח הזה  אפשר לעבור ברגל הבעיה היא שכל מעבר  גורם לשבירת קרן אור הגורמת להפעלת ממסר ונורית.

הבנתי שאפשר לגרום לכך שהפעלת קרן האור תהיה  אך ורק בזמן שהמחסום נפתח, העניין דחוף היות וזה הפתח היחיד שיש לי בשבת בתודה מראש

אסכם בשורות ספורות את עמדתי,  
א. לכתחילה רצוי לא להפעיל את החיישן עצמו (ממסר ונורית לד) גם אם אין תוצאה של ממש, והמחסום לא נפתח.
ב. לשם כך ניתן לדבר עם החברה שהחיישן (תא פוטו) יהיה בלי מתח כאשר המחסום למטה (סגור), ורק בעת פתיחה הוא יקבל מתח הזנה. מבחינה תיפקודית וטכנית אין בכך שום בעיה.
ג. תוכל להעביר לחברה מייל זה ולבקש מהם לשנות. אולי באמצעות 'ועד הסימטא' או כל גורם האחראי על התפעול. לדעתי ההוצאה צריכה להיות קטנה, ובעיקר זמן עבודה. חבל מאד אם הם ינצלו את המצב שאתם 'בידים שלהם' להקפיץ מחירים. אנחנו לא נוכל לדבר אם החברה אלא א"כ יפנו אלינו להבהרות.
ד. בדיעבד, וכל זמן שהענין טרם סודר, מותר לעבור במירווח זה גם בשבת מצירוף סיבות הלכתיות של "לא ניחא ליה" וטעמים נוספים שאין כאן המקום לפורטם.

והיה ברכה
הרב ישראל רוזן, מהנדס
ראש מכון 'צומת'

פתרונות למוסדות

שימוש במדגרה לביצים ואומנת לגוזלי תוכים בשבת

שלום רב יש לי 2 שאלות: (אולי כבר פנו אליכם בעבר בנושא זה) 1. אני מדגיר ביצים של ברווזים ותרנגולות במדגרה פשוטה המורכבת משני חלקים, החלק התחתון הוא קערת פלסטיק ובחלק העליון שהוא המכסה לקערה עם הביצים יש גוף חימום שמחמם ל- 37.8 מעלות ומאוורר שמפזר את החום במדגרה – האם ניתן לפתוח את המדגרה בשבת? (כרגע אני לא פותח כלל בשבת כדי להפוך את הביצים) זה מאוד דומה לתנור, אני רק לא יודע אם בפתיחת המדגרה, גוף החימום ינסה להגביר את עצמת החימום כדי לחפות על הקירור כתוצאה מפתיחת המדגרה. האם אני יכול להצמיד מד טמפרטורה לגוף החימום ולראות אם בפתיחה הטמפרטורה עולה ואם לא אז זה אומר שניתן לפתוח בשבת? 2. אני רוצה לנסות לגדל תוכי מרגע בקיעתו מהביצה, והדבר כרוך בהכנסתו ל"אומנת" שזהו בעצם קופסה/ אקווריום מחומם ומבוקרת טמפרטורה, את הגוזל חיבים להאכיל כל 3-4 שעות עם מזרק. גם כאן, אני לא יודע האם מוגבר החימום ברגע שפותחים... האם יצא לכם לבדוק את הנושא בעבר? תודה מראש

שלום רב,

א.    מכיוון שמדובר על מתקן המיועד לשמור על טמפרטורה קבועה, אני מבין – ובעצם בטוח – שיש תרמוסטט ששומר על הטמפ' הרצויה על ידי הפעלה וניתוק של גוף החימום.

ב.    ההנחה המציאותית שלנו היא שפתיחת תנור או כל מתקן חימום אחר, משפיעה מיידית על הטמפ' על-ידי הכנסת אוויר קר יותר לחלל המחומם. ולכן יש בעיה בשבת.

ג.     מכיוון שמטבע הדברים התרמוסטט מפעיל ומנתק מדי פעם את החימום, כמו במזגן או מקרר וכדו'.

ד.     מבחינה הלכתית אסור לגרום להפעלת החימום אבל מותר לגרום להמשך פעולתו כך שיעבוד יותר זמן כתוצאה מכניסת אוויר קר.

ה.    לכן, מותר יהיה לפתוח את שני המתקנים עליהם שאלת רק באותם זמנים שגוף החימום כבר עובד. לשם כך, צריך להיות סימון חיצוני (נורה) שמראה את מצב גוף החימום.

ו.      לדעתי כל חשמלאי יוכל להתקין נורת חיווי כזאת ואז תוכל לפתוח בזמן שהיא דולקת (ייתכן שתצטרך לחכות לא מעט זמן לשם כך).

סינון וטיהור מקוואות

במושב בית גמליאל משפצים מקווה נשים. האם מתקן סינון וטיהור הטבול כולו במים, תוצרת חברת ' מי גלים'', עונה על כל הקריטריונים ההלכתיים, או שיש עליו מחלוקת הלכתית. התבקשתי ע"י הוועד המקומי לטפל בנושא. מדוע רבנים חרדיים, כגון הרב פויפר והרב חיים לוי מארגון טהרת המשפחה מתנגדים למתקן סינון? פורסם מאמר של הרב וויזנר בתחומין כב עמוד 445, אשר לכאורה מתיר. אשמח לתשובתכם.

עמדתנו ההלכתית היא שמשאבת טיהור טבולה אין בה כל בעיה.

בוודאי אם היא פועלת רק שלא בשעת הטבילה (יש חיווי של נורה על מצבי פעולה/כיבוי).

אנחנו יודעים שהמרכז לטהרת המשפחה מחמיר בכל החומרות האפשריות ולא ידוע לנו מה הרקע לחומרה בקשר למשאבה.

ייתכן שהם חוששים שיש במשאבה בית קיבול וכן שיטעו ויפעילו גם בשעת הטבילה.

אני מציע לברר אצלם (אשמח אם תודיעני) כי הציבור רואה בהם סמכות בנושא זה.

חיישן תאורה בבית מלון

אני נמצא במלון שלצערי עם ירידה במדרגות נדלק האור –מה עושים בשבת כי שמעתי שיש איזה קולה בנושא הזה.

הקולא המקובלת בפי רבנים רבים בקונצנזוס היא שיש היתר אם אינך זקוק לאור זה, דהיינו שיש 'תאורה נמוכה' בלעדי האור המופעל ע"י חיישן התנועה.
אם החושך מוחלט איני יודע פתרון, אלא א"כ שומר השבת ימצא דרך להתקין מנורה פרטית משלו שתפיץ אור כלשהו שיאפשר לו שימוש במדרגות ללא התאורה הנוספת.

הגדרות הלכ-טכניות

חנות וירטואלית באינטרנט נכללת באיסור מלאכה בחול המועד?

האם חנות וירטואלית באינטרנט נכללת באיסור מלאכה בחול המועד מצד בעל החנות. אם כן האם צריך לסגור את האתר בחול המועד. לכאורה נכלל אלא אם ידוע לך אחרת?

לדעתי אין כל בעיה בכך, שהרי בעל האתר (ה'מוכר') אינו עושה דבר.

וזה פשוט מכ"ש משבת שבו לדעתנו אין צורך לסגור חנות וירטואלית.

וכך נהוג הלכה למעשה באתרים דתיים וחרדים, כולל של ישיבות, שמוכרים בהם מזן אל זן, כולל ספרי קודש,

ואם מישהו יכנס בשבת – יוכל לקנות.

סוגיית 'לפני עיור' נדונה ב'תחומין' בהקשרים רבים ודומים.

מ"מ מבחינת בעל האתר אין כאן שוטם סרך מלאכה בחוה"מ.

הפעלת מחשב קוונטי בשבת

השאלה שלי היא לא ממש פרקטית. היא עוסקת בעקרונות של ההלכה והיחס בין ההלכה למדע. אני יוצא מתוך נקודת הנחה שיש לך ידע בסיסי בתורת הקוונטים... שאלה : האם מותר להפעיל מחשב קוונטי בשבת? אסור להפעיל מחשב רגיל כי סגירת מעגלים חשמלים אסורה. אבל במערכת קוונטית המעגל הוא גם סגור וגם לא סגור. יש משמעות לאיך ההלכה מתייחסת ל "סופר-פוזיציה" , יש דין שונה עבור תיאוריות שונות שמפרשות את את המצב הקוונטי- א . המודל הרב יקומי - יש איסור רק על היקום שנוצר ולכן במקרה שידוע מראש שהתוצאה לא תחולל שינוי במעגלים יהיה מותר כי כל אפשרות אחרת לא התקיימה ביקום הזה. האם יש איסור על גרימה של סגירת מעגל גם ביקום מקביל. לכאורה לפי פרשנות זו מותר רק אם יודעים שהתוצאה הסופית לא משנה מעגלים, יש חשש של גרימה למעגל להיסגר ביקום מקביל. ב . הפרשנות של שרדינגר - כמו החתול כך המעגל ולכן המעגל גם סגור וגם פתוח באופן סטטיסטי. ולכן אולי יש להתייחס למצב כאל "ספק" ולכן יהיה מותר. האם יהיה תוקף הלכתי שונה אם התשובה ידועה ואז זה לא ממש ספק? ג . הפרשנות של פיינמן - האלקטרון נמצא בכל המצבים האפשרים ובכך שמפעילים אותו עוברים על גם וגם ויש גם את כל העניין של החזרה בזמן... אני מעריך מאוד את תשומת לבך. כיום יש כבר מחשבים שמנצלים תופעות קוונטיות בשביל לבצע חישובים מורכבים(D-wave). משתמשים בהם בשביל רפואה , פיזיקה , ואבטחת מידע. כיום מחשבים קוונטים לא בשימוש נרחב אך אני צופה שבעוד כמה שנים הם יהיו יותר פופלרים ואולי ייתכן שימוש ישיר בהם ללא עזרה ממחשבים רגילים. יכול להיות שלהלכה הזו יש השפעה על חיילים דתים שמתעסקים עם אבטחת מידע ועל רפואה. יש פה גם חשיבות לפרשנות המדעית שההלכה מאמצת.

למען האמת אין לי הבנה של ממש בנושאים שכתבת עליהם.

מ"מ, לדעתי הנקודה המרכזית בכל הציוד הטכנולוגי והאלקטרוני היא בתוצאה, ולא בשיטת הפעולה.

אם למשל תופעל מדפסת בשיטה קוונטית או ביולוגית או אנתרופולוגית או פסיכולוגית – ובסופו של דבר התוצאה היא שחומר מודפס – הרי זו מלאכת כתיבה.

הוא הדין למלאכות אחרות, והכל בהתאם לתוצאה.

אכן, גם התהליך הטכנולוגי חשוב להלכתא, אבל העיקר, כאמור, היא התוצאה.

תרסיס קרם גוף בשבת

האם מותר להשתמש בספריי גוף בשבת? חברת וזלין יצא עם ספריי לחות לגוף שאמור לתחלף קרם גוף. האם יש בזה בעיה של ממרח או מאחר וזה ספריי מותר?

א.     התמחותנו היא בשאלות הלכטכניות ולא בכל מוצר חדשני.

ב.     לגופה של שאלה איננו מכירים את המוצר. לדעתי, אם השימוש הוא בדרך של התזה, כמו ספרי, ואין חומר שנמרח על פני העור כמו משחה – מותר.

ג.      אכן, קשה להגדיר במדויק את נקודת הגבול בין חומר נספג לנמרח. בכל אופן, אם מדובר בהספגה בעור שלא בדרך מריחה ושפשוף, אלא בדרך של 'מכות קלות' – לדעתי אפשר להתיר אם זה מאד חשוב למשתמש.

כשרות

בישול גוי בכיריים מסוג אינדוקציה

מה דין בישול גוי בכיריים מסוג אינדוקציה? והאם יתכן כי לגוי מותר להניח סיר על גבי הכיריים כשהמכשיר מכוון ומחובר לחשמל על יד יהודי? מאחר ואני יודעת שמה שגורם למכשיר להתחיל לעבוד הינו סגירת מעגל בין הסיר לכיריים. הנני משגיחת כשרות תודה רבה.

אני מפנה אותך כאן למאמר שפרסמנו בנידון ומופיע גם באתר צומת בקישור הזה

בסיכום תראי שיש מקום להקל אם יהודי הדליק את החשמל באינדוקציה, דהיינו עשה את הפעולה הראשונה, והנכרי רק מניח ומסיר סירים.

בתוך המאמר הבאנו תשובת של הגאון הרב אשר וייס שליט"א שהתיר באופן זה, ראי שם בנימוקים.

אכן, מבחינה משגיחותית המאמר נכתב כדי להציע פתרון אלקטרוני שקראנו לו 'משגיחון', ובאמצעותו יכולים לאלץ שההפעלה החשמלית הראשית תהיה ע"י יהודי.

כיור הכפול עם מחיצה משותפת

האם אפשר מלכתחילה להתקין במטבחון כיור אחד שיש בו הפרדה פנימית, מאותו החומר ? שפת הכיור בגובה שווה. תודה

שיטת הכיור הכפול עם מחיצה משותפת, מקובלת במטבחים כשרים למהדרין.
מכיוון שלא מדובר בכלי העומד על האש, אין בעיה של 'העברת טעם' מכיור אחד למשנהו דרך הדופן המשותפת.

זיעה בתנור?

שלום וברכה, ברצוני לברר מה ההבדל ההלכתי בין 'זיעה' בתנורים לבין 'זיעה' הנוצרת בכלים על אש פתוחה, האם ניתן להסביר שיש הבדל בטיב האדים הנפלטים או שישנו הבדל אחר ? (תקציר השאלה)

ב"ה, י"ח מר-חשון תשע"ה, 11.11.14
לכבוד...
הנדון: זיעה בתנור?
סימוכין: פקס שלך מיום י"ד מר-חשון ש"ז
במענה לפנייתך בסימוכין, ובעקבות שיחה טלפונית שקיימנו בארוכה וכן התייעצות פנימית של אנשי טכנולוגיה בצוות שלנו, נביע בזאת את עמדתנו, הבנויה יותר על הערכה סבירה מאשר על בדיקות מעבדתיות.
לדעתנו ההבדל בקשר לזיעה בין תנור לבין אש פתוחה הוא בכך שדפנות התנור חמות ביותר, ולכן לא מצטברת עליהן זיעה שהיא רטיבות ולחלוחית כמו שכתב הרמ"א בקשר למחבת הנמצאת מעל סיר שמתבשל בו רוטב ובוקעים ממנו אדים.
איננו סבורים - כפי שהצעת אולי כאפשרות - שיש הבדל בטיב האדים עצמם, וכי - להצעתך האפשרית אולי - יש איזו נפ"מ בין האדים היוצאים מחימום בתנור או בסיר על האש, למשל לענין כיסוי הקדירה הנמצא תבתוך התנור וכיו"ב.
ההבדל, לדעתנו, נעוץ בכך שהאדים מהמתבשל פוגעים בדפנות התנור החמות מאד, ולכן הם לא מתעבים ולא נהפכים לטיפות מים, אלא ממשיכים להשאר אדי גז המתנדפים לחלל העולם.
צריך לציין כי למיטב ידיעתנו בכל תנור יש פתח שחרור אדים מאחור, וכנראה שם ה'מילוט' שלהם לפני שהתעבו לטיפות 'זיעה'.
והנלע"ד כתבנו.
הרב ישראל רוזן, מהנדס

גיור

מטאטא הרובוטי - I robot השמעת רעש

מדוע אינך אוסר שימוש במדיח כלים בשבת מהטעם של רעש...כפי שכתבת לגבי איי רובוט. מבחינת הרעש האם אין גם במדיח את החשש של זילותא וכו.

האיסור ב'ריחיים של מים' איננו משום רעש, אלא משום חשד הרואים/השומעים שהפעילו בשבת.

עובדה שכולנו משתמשים במזגן, גם אם הוא רועש.

בקשר לשעון 'קוקיה' נאמר בשו"ע שמותר שישמיע קול מוזיקלי בשבת כי "הכל יודעים שהופעל מע"ש". זה הטעם להיתר מקרר ומזגן ואפילו השקייה אוטומטית "שהכל יודעים" שהופעל מע"ש.

זה קשור לעניני אוירה ותדמיות ולא ניתן לתת הגדרות מדויקות. מ"מ במדיח הדברים כבר מפורסמים (ובאמת יש שממאנים בכך כי לא "הכל יודעין").

מאידך בא-ירובוט אין דרך להפעילו מאתמול.

תכל'ס, לדעתי מדיח איננו פוגם באוירה ואיננו מעורר חשד, ומה גם שהוא נצרך לעונג שבת.

המטאטא הרובוטי איננו כזה, ולכן דעתי נראית לאוסרו, כמו שאסרו (לא כולם!) אופה לחם אוטומטי.

שימוש במכשירי שמיעה בשבת 'חכם'

לגבי שימוש במכשירי שמיעה בשבת, השאלה במכשיר המשנה הגדרות תיכנות לפי מיקום האדם. האם מותר להשתמש?

תשובתנו חיובית; אם האדם לא עושה שום פעולה של מיתוג (switching) אנחנו מתירים לכתחילה, ולא רק במיכשור רפואי חיוני, אלא גם במכשירים אחרים שהשפעת האדם דומה למה שמתרחש במכשירי שמיעה.

לינר - נרות חנוכה חשמליים?

האם אפשר להשתמש בנרות החשמליים - לינר להדלקת נרות חשמליים?

ה'לינר' החשמלי לא כשר לנר חנוכה, לא להדלקה ובודאי לא לברכה.

בחנוכה חובה להדליק נרות שיש בהם אלמנט דמוי שמן, כמו בנרות המקדש שבהם התרחש הנס.

סוללה חשמלית לא נחשבת לענין זה כמאגר 'שמן' או חומר בעירה, וכמדומה שאין פוסק בר סמכא המתיר זאת.

כללי

מד מים - ארד

הפסקת אזעקה שנדלקה בשבת

מכונית שאזעקתה התקלקלה בליל שבת והיא צופרת מה יעשו במקום שאין גויים ?האם רשאים להפסיק את האזעקה בצורה כלשהי. הדבר כרוך גם בהדלקת אורות אוטומטית הקשורה להפסקתה אזעקה אם אפשר להפסיק ע"י גרמא יפסיק

יש לנו ציוד גרמא נייד שיכול לשמש למטרה זו, אבל צריך להפעילו מבעוד יום ומי יעשה זאת רק שמא תפעל האזעקה?

מ"מ, אם יש בעיה חמורה לשכנים וכד' אציע להשתיק בשינוי, באמצעות מפתח או מזלג, דהיינו כלי שאיננו מקובל ויש בו קושי מסוים.

האורות הנדלקים מסתמא הן לד ובכל מקרה 'לא ניחא ליה' והפעולה לא נעשית כדי להדליקן.

תדלוק גנרטור בשבת

גנרטור העובד מלפני כניסת שבת . האם מותר להוסיף דלק בזמן שהגנרטור עובד ? תודה

א.      "המוסיף שמן לנר חייב משום מבעיר" – יש שפירשו משום שהאור מתעצם מיידית בלחץ השמן הנוסף וזה ממש מלאכת הבערה. בגנרטור לא תתרחש שום הגברה בעת הוספת הדלק.

ב.      אבל יש מן הראשונים שפירשו ש"חייב משום מבעיר" משום שגורם להארכת זמן הבעירה. ואין זה רק 'גרמא' – משום שהוא ממש נוגע ועוסק "בגוף הדבר הדולק", ולא מעשה 'חיצוני' שיכול להיחשב כ'גרמא'.

ג.       אבל גם אם זה רק 'גרמא' – זו פעולה האסורה אלא רק לצרכי רפואה ובטחון וכד', או בהפסד כספי גדול. אני משער שאין אלו המקרים שעליהם הינך שואל.

ד.      כמו כן, לא ברור לי איך מוסיפים דלק לגנרטור? מסתמא לא בשפיכת 'בקבוקים', אלא באופרציה של פתיחת מכסים עם כלי עבודה כלשהו. ואולי במשאבה חשמלית.

ה.     תכל'ס – אסור אלא רק במקרים קיצוניים בהוראת רב שמכיר את הנסיבות המיוחדות.

לינר
havaya
עבור לתוכן העמוד