עגלת נכים חשמלית

הגדל

''שלום, מדבר שלמה זלמן'', שמע יום אחד הרב ישראל רוזן, ראש מכון 'צומת', בטלפון. בתחילה לא קלט מיהו הדובר אליו, ורק לאחר שחזר המדבר על שמו, הכיר הרב רוזן בקולו שהדובר אליו הוא הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך (כיום, לצערנו, זצ''ל), מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים, וראש וראשון לפוסקים בענייני חשמל וטכנולוגיה.

הגרש''ז ביקש באותה שיחה מהרב רוזן להתלוות אליו לביקור אצל אישה נכה, שלצורכי ניידות נזדקקה לכסא נכים חשמלי. למעשה, הצורך לא היה כה 'דרמטי', כיון שאותה אישה נעזרה בבני משפחה, אבל התחושה והרצון להיות עצמאית - ובמיוחד בשבתות כשניתן לצאת החוצה - הניעו אותה לבקש מהרב דרך להתיר לה את השימוש בכסא הגלגלים החשמלי. והרב התיר!

ההיתר לא היה רק להגיע לבית הכנסת (אשה פטורה!) אלא למען 'איכות חיים'. ההיתר נקבע גם למי שבני משפחתו מוכנים ל'דחוף' אותו בשבת, משום שהנכה מאבד את עצמאותו היחסית, לה הוא זוכה בימות החול. החידוש שבהיתר לא היה רק בהיבט הטכנולוגי, אלא גם בצד ההלכתי, בהקניית מעמד לנכה ולמוגבל כ"חולה שאין בו סכנה המצטער כל גופו". 'מעמד' כזה מתיר איסורי דרבנן בתנאים מסויימים, קל וחומר לשימוש בשיטת ה'גרמא' כדלהלן.  

כיצד פועל מנגנון השבת של עגלת הנכים?

מנגנון השבת מיוצר ע"י מכון 'צומת' ומותאם למערכות בקרה מתוצרת "dynamic". ביום חול, המערכת נשלטת ע"י המשתמש באמצעות מוט-הכוונה (ג'ויסטיק) המשמש כ'הגה' (במהלך הנסיעה) ולבחירת המהירות הרצויה (לפני הנסיעה). בג'ויסטיק עם פיקוד שבת על המשתמש לבחור (מלפני השבת) בתוכנית "שבת" המצויינת בצג בספרה 5 (הדומה לאות S=Shabbat), ולהעביר את מתג חול/שבת למצב "שבת". בשבת עצמה, הפעלת עגלת הנכים לשם תחילת הנסיעה נעשית ב'גרמא' ע"י לחצן מיועד, ובתוך שניות ספורות העגלה תתחיל לפעול מאליה. החל מרגע הפעלת העגלה, המנוע יקבל אספקת זרם והעגלה תיכנס למצב 'זחילה'. במצב זחילה העגלה תנוע קדימה באיטיות רבה ללא הפסקה (אל דאגה, הפעלת בלם ידני תגרום לעגלה להישאר במקומה...).

הגברת מהירות הנסיעה וכן השליטה על כיוון הנסיעה מתבצעים ע"י מוט-ההכוונה (ג'ויסטיק) הרגיל. הגברת המהירות בסך הכל משנה את עוצמת הזרם, אך לא סוגרת ולא 'בונה' מעגל חשמלי שהיה מנותק לחלוטין קודם לכן. גם הפניית העגלה ימינה או שמאלה מתבצעת באותה שיטה (הסבר טכני מפורט יותר מודגם בסרטון האנימציה המצורף למטה). כך גם לגבי 'עצירת' העגלה: היושב עליה מפחית את עוצמת הזרם, אך לא סוגר ולא מנתק את המעגל לחלוטין

חדש ב'צומת': בדגמים החדשים, החל משנת 2008, נוסף בפיקוד השבת כפתור מיוחד שבאמצעותו ניתן לבחור בין 'עוצמות' מהירות שונות גם בשבת עצמה. כמו כן, בעצירות ממושכות מנגנון בטיחות מנתק את אספקת הזרם למנוע בשיטת ה'גרמא' ומחדש את הזרם באותה שיטה עם תחילת הנסיעה.

בסיום הנסיעה מנתקים את הזרם הראשי בשיטת ה'גרמא' בלבד.

השלט המלווה את העגלה בכל מסעותיה חשוב כמעט כמו המנגנון החשמלי. שלט זה מכריז 'פיקוד שבת' ומונע חשש ל'מראית עין' וללזות שפתיים כלפי המשתמש בעגלה. השלט מעניק 'מטריית חסות' הקובעת כי השימוש בעגלה זו מותר על פי ההלכה לפי הנחיות פוסקים מובהקים שבדור.

המלצה: לפני רכישת עגלה (או ג'וי-סטיק) כדאי להתייעץ עם מהנדסי מכון צומת כדי לוודא ההתאמה של הכלי אל פיקוד השבת. כך תוכלו למנוע עוגמת נפש ובזבוז כסף מיותר!

לזכאים לסיוע ממשרד הבריאות - דרשו עגלה עם מנגנון הנעה מתוצרת Dynamic DX עם ג'וי-סטיק G90. דגם זה בלבד מתאים לפיקוד השבת של מכון צומת. במשרד הבריאות מודעים לכך ונכונים לסייע לדורשים זאת.

הערה: מכון צומת אינו עוסק במכירת עגלות נכים, אלא רק בהתקנת ובאספקת פיקוד שבת לעגלות.

האם וכיצד ניתן להשתמש בחוץ לארץ בעגלת נכים עם פיקוד שבת כאשר אין לעיירה עירוב?
אכן זו בעיה.
יש שהתירו והטעם העיקרי הוא שהעגלת נכים יכולה להיחשב כמין בגד או מנעל או אביזר אחר השייך לגופו של האדם.
להרחבה ניתן לקרוא את חלופת המכתבים בין כמה רבנים בנושא זה.
מומלץ להתייעץ עם רב הקהילה המקומי בנושא זה. 

לפרטים ולהצעת מחיר ניתן לפנות למכון 'צומת'; משה (מייש) לפידות: שלוחה 108

עבור לתוכן העמוד