שבת בשבתו
חיפוש בפרשות
פרשה מחבר המאמר
מדור ערך לחיפוש
ביטוי מדוייק

1277: שלח כ"א סיון תשס"ט 10/06/2009

הרב בני פרל. ראש ישיבת 'בר אילן' למדעים ואמנויות בתל אביב. בוגר החינוך החרדי, הישיבה התיכונית בשעלבים וישיבת הכותל. למד ציור ומוסיקה אצל אמנים שונים ועסק בחינוך לא פורמאלי בתנועות נוער דתיות. לימד בישיבת הרצוג בבני ברק, ועשה תואר שני בתלמוד. עמית בית ספר למנהיגות חינוכית במכון מנדל, פעיל באגודה לזכויות האזרח ובמדרשת אדם לחינוך דמוקרטי
 
מדוע ראית צורך להקים ישיבה ייעודית לאמנויות? ישנן ישיבות עם מגמות אמנותיות.
 
ההקמה נבעה מתוך שלוש סיבות: הצורך של הילדים - היו ילדים שחיפשו חינוך ישיבתי יחד עם רצונם לקבל מענה ליכולות שלהם. ילד עם יכולות גבוהות לא תמיד מקבל מענה במסגרת תורנית, והאפשרויות שלו הן ללכת למסגרת שאיננה תורנית או ללכת למסגרת תיכונית דתית רגילה. מקומות שבהם יש מגמת מוסיקה של שעתיים בשבוע איננה מעניקה התפתחות רצינית, ובמקרה הפחות טוב - אין בישיבה כלל מגמות אמנותיות. שנית, אני רוצה לבנות אדם שהוא אינטלגנט ורוחני גם יחד. בהרבה מקומות מפתחים את השפה הרוחנית בלבד, והרצון שלי הוא לפתח אדם עם יכולות גבוהות במוסיקה כמו גם בגמרא, ולהיפך. הסיבה השלישית קשורה ברצון שתלמידים יבינו וייצרו תרבות ישראלית; ציור, קולנוע ומוסיקה, תרבות שצומחת מאדם שלמד גם גמרא.
 
מהו הפרופיל האופייני לתלמידיך ולצוות החינוכי שלך? בצוות שלך אין ר"מים 'רגילים'.
 
התלמידים מגיעים ממקומות שונים בארץ, ומה שמאפיין את התלמידים זה הרבה כשרון וסקרנות, ורמת תיקשור גבוהה בינם לבין הצוות כמו גם תקשורת בין אישית ברמה גבוהה. צוות הר"מים מורכב מפעילים בקרב קהילות חילוניות, וישנם ר"מים שהם גם זמרים, יוצרים ושחקנים. הם חייבים להיות 'טיפוסים'. ר"מ שעשה מסלול רגיל של הסדר ובא לכאן, אני אמליץ לו לחפש מקום אחר. בישיבה השתלב מי שלקח חלק בפעילות חברתית, ראה עולם, וראה עצמו שותף בשיח התרבותי. בצד האמנותי, המורים נבחרים לפי הכישורים והיכולות המקצועיות שלהם. במגמת הקולנוע, למשל, יש בוגרי 'מעלה' שהם יוצרים פעילים. זאת מגמה שקמה גם בגלל ביקוש אבל בעיקר מצד התחושה שחייבים לעשות את זה. קולנוע הוא אחד המשפיעים בהווי התרבותי היום בארץ, ואנחנו רוצים לקחת בו חלק.
 
אתה מדבר על רמה גבוהה ביותר של לימודי אמנות. כיצד אתה עושה זאת לאור בעייתיות שכרוכה בהיחשפות לתכנים שונים באמנות פלאסטית וקולנוע?
 
זה אולי מפליא, אבל יש מספיק קולנוע איכותי ונקי לאו דווקא מישראל. לפעמים דווקא הגויים עושים סרטים יותר נקיים ממה שעושים בישראל. התלמידים מודעים לזה, ואנחנו מקפידים על נקיות. באמנות פלאסטית, בכל מה שקשור ביוון ובנצרות, אנחנו בוחנים במה אנו משתמשים. כשיש לי התלבטות אני פונה לרב יעקב אריאל, בעיני אחד הפוסקים הגדולים בעלי היכרות עם תרבות עכשווית. הוא לא רב רשמי של הישיבה, אך הוא שותף לה בכך שעודד אותי להקים את המגמות האמנותיות. אפשר בהחלט ללמוד ולהתמקצע בתחומי האמנות השונים בלי לחוש שעושים ויתורים. אני מכוון לשם לא "כי אפשר" אלא "כי צריך": חייבים להבין שאמנות מעצבת את הדור, את רוח התקופה ואת השיח הציבורי. עיסוק באמנות דורש איכויות אנושיות ונפשיות גבוהות מאד, וזה לא חוג במתנ"ס, זה כלי מעצב לחיים.


אתה חבר בוועד המנהל של האגודה לזכויות האזרח. מה הביא אותך לכך? האם אתה מנסה להטמיע בתלמידיך ערכים שקשורים בזכויות האדם?
 
הגעתי לנושא של זכויות האדם לאחר מלחמת לבנון ואירועים נוספים שהשפיעו עלי. אני עוסק בשאלות של חופש דת וחופש מדעת, זכויות קולקטיב וזכויות נשים, ומידי פעם אני על תקן 'כלב השמירה'. אין משהו שמייחד את הישיבה בכך שאני חבר באגודה. אנחנו מאד מקפידים בישיבה על ערך של אחוה ושותפות. וזאת אחת ההצלחות שלנו. אין תחושה של מעמדות, ושל שווים יותר או פחות כמו שנתקלתי במקומות אחרים שהייתי. יש לנו תלמידים שהם בנים להורים מאד עשירים, ובנים להורים שכירים קשי יום, ושני הילדים הללו חברים טובים. קבלת השונה והשונות היא ערך יסוד: יש ילדים בעלי חזות חרדית וילדים בג'ינס קרוע שלומדים חברותא.
 
מה קורה עם התלמידים שלך ביום שאחרי? למה אתה מכוון אותם?
 
רובם הולכים לישיבות הסדר ולמכינות קדם-צבאיות ומגיעים כל אחד למקומו הוא. מה שאני אומר להם זה: תישארו סקרנים. אל תהיו הסדרניקים רגילים, תמיד תנסו לבדוק עוד משהו, לחפש את נוכחותו של הקב"ה בעוד מקומות. הייתי רוצה לראות אותם בעתיד בכל מקום בו יהיו מאושרים בעבודת השם שלהם, לא בעבודה שטוחה ומדקלמת, בעבודת השם אותנטית, מלאה ועמוקה.

pninakan@gmail.com

עבור לתוכן העמוד